maanantai 19. marraskuuta 2012

Rengastyö

Rengastyö

Meidän tuli selvittää mistä koulun auton toinen takarengas vuotaa ja sen paikkaus. Aluksi täytyi siis selvittää mistä rengas vuotaa ilmaa. Yksinkertaisin tapa, jota käytimme oli täyttää laatikko vedella ja laittaa rengas siihen, ja jos ilmaa tuli niin vuoto on vedessä olevassa kohdassa. Vanha paikka vuosi, joten se tarvitsi vain repiä irti ja laittaa uusi paikka tilalle. Sen jälkeen tarvitsi vielä laittaa rengaspaineet kuntoon ja rengas takaisin autoon. Sen jälkeen piti vielä harjoitella vanteen irroitusta, sen asentamista sekä tasapainottamista.



Työ alkoi vuotoa etsimällä. Hyvä keino etsiä vuotoa on laittaa rengas johonkin vedellä täytettyyn astiaan. Jos vuotoa on, sen huomaa ylös nousevista ilmakuplista. Tässä tapauksessa vanha paikka vuosi.



Vanha paikka irroitettiin repimällä se irti kärkipihdeillä.
















Uusi paikka laitettiin työntämällä se renkaassa olevaan reikään. Paikka tarttuu hyvin kiinni renkaaseen, sillä se on hyvin tahma pintainen.




Varmistimme vielä että uusi paikka on kunnolla kiinni eikä vuoda enään ilmaa.


Harjotustyössä täytyi opetella renkaan pois otto vanteelta, sen asennus vanteelle sekä tasapainoitus.


Renkaan reunat pitää rasvata hyvin, että rengas pyörii helpommin paikalleen, eikä repeydy niin helposti. Kun rengas on saatu vanteelle, siihen lisätään oikea ilmanpaine. Jos ilmanpaine on liian suuri tai liian pieni, se kuluttaa rengasta paljon enemmän, sekä haittaa ohjausta.



Kun rengas laitetaan vanteelle, se pitää aina tasapainottaa. Tasapainotus on hyvin tärkeä, sillä jos renkaat ei ole tasapainossa, ne tärisyttävät normaalia enemmän ja tasapainottamaton rengas kuluu helpommin.


Tasapainotus alkaa siitä, kun renkaaseen valitaansopivan kokoinen kartio. Kun kartio on valittu ja rengas laitettu siihen, kiristetään se vannekiristimellä. Tämän jälkeen syötetään koneeseen vanteen mitat, jonka jälkeen koneessa oleva lippa lasketaan renkaan päälle, jolloin kone pyörittää rengasta. Yleensä rengas ei ole heti tasapainossa, jolloin näytölle tulee lukema, kuinka suuri paino täytyy lisätä ja mihinkä kohtaan. Kun paino on asetettu, lippa lasketaan taas renkaan päälle, jolloin rengas alkaa taas pyörimään. Jos pyörä on tasapainossa, tulee näytölle ok, mutta jos ei, näytölle tulee kuinka suuri paino täytyy lisätä.


Tässä tapauksessa ei tarvinnut kuin kerran pyörittää, jonka jälkeen näytölle tuli kuvan mukaisesti ok. Rengas on nyt tasapainossa ja voidaan irroittaa koneesta.


Tietoa rengasmerkinnöistä ja kulutuspinnasta.

Renkaan sivussa olevista merkinnöistä ajoneuvon käyttäjä saa selville renkaan tietoja, esimerkiksi renkaan koon, pyörimissuunnan, rengastyypin yms. Näitä on hyvä osata lukea, sillä uutta rengasta ostaessa täytyy tietää minkä kokoista ja minkä laista rengasta on ostamassa, jotta kaikki renkaat olisivat saman kokoiset ja samanlaiset. Merkintöjen perusteella saa etsittyä myös millainen rengaspaine renkaassa pitää olla.

Renkaan kulutuspinta kannattaa tarkistaa tietyin välein, sillä katsastuksessa katsastus voidaan hylätä liian pienen kulutuspinnan urasyvyyden takia. Kesärenkaissa vähimmäissyvyys on 1,6mm mutta olisi suositeltavaa olla syvemmät. Liian pieni ura mahdollistaa suuremman vaaran menettää auton hallinta huonommalla kelillä. Talvirenkaissa urasyvyys saa olla minimissään 3mm. Talvirenkaissa nastoja täytyy olla jokaisessa renkaassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti