tiistai 20. marraskuuta 2012

Ajovalot

Kaukovalojen umpioon on merkitty referenssiluku, jota käytetään valaistusvoimakkuuden määrittelemiseen. Kaukovalojen referenssilukujen summa ei saa olla yli 75. Tämä vastaa 225 000 kandelan valaistusvoimakkuutta. Referenssiluvun lisäksi umpioon on merkitty valaisintyyppi, sekä hyväksymistunnus [kuva 16.1]

Lähivalot muodostavat epäsymmetrisen valokuvion, jossa valojen kantama on pidempi auton oikealla puolella. Tällä tavoin näkyvyys auton oikealle puolelle on parempi, mutta taas vasemmalla puolella huonompi.

Valojen suuntausta tehdessä:

1. Tarkista että auto on tasaisella alustalla ja että rengaspaineissa ei ole suuria poikkeuksia.

2.Aseta suuntauslaite valojen eteen ja sääde sen etäisyys ja korkeus (katso tarvittaessa käyttöohjeet) sekä tarkista että laite on suorassa autoon nähden.

3. Kytke valot päälle ja tarkista, että korkeuden säätö on 0-asennossa.

4. Tarkista valokuvio ja säädä valoja tarvittaessa.

5. Tarkista vielä kaukovalojen suuntaus ja valokuvio umpiovaurioiden tai väärän polttimon asennuksen varalta.

Yhä useammissa autoissa käytetään nykyään xenonvaloja. Xenonien etuna on suurempi valoteho ja valkoisempi valon väri, mitä tavallisissa halogeenihehkulampuissa. Lisäksi xenonit kestävtä pidempään kuin halogeenit. Xenonvalot tarvitsevat myös niille tehdyn umpion, ettei valokuvio ole ihan mitä sattuu.

Sumuvalot

Sumuvalojen tarkoitus on parantaa auton ja kuljettajan näkyvyyttä huonolla säällä, kuten sumussa ja rankassa vesi- tai lumisateessa. Tavalliset lähi- ja kaukovalot heijastuvat takaisin sumusta kuljettajan näkökentässä ja haittaavat näkyvyyttä. Etusumuvalot asennetaan yleensä ajovalojen alapuolelle. Tällöin niiden valokeila on alempana ja jää paremmin näkökentän ulkopuolelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti