tiistai 9. lokakuuta 2012

Moottori

Nelitahtimoottorin toiminta muodostuu neljästä tahdista joita ovat imutahti, puristustahti, työtahti ja poistotahti. Imutahdin aikana imuventtiili aukeaa ja mäntä menee AKKaan ja samalla imee seoksen palotilaan. Puristustahdin aikana molemmat venttiilit ovat kiinni ja mäntä nousee YKKaan asti jolloinka seos puristuu sylinterin kantea vasten. Työtahdin aikana seos sytytetään sytytystulpalla ja seos palaa nopeasti räjähtäen. Mäntä palautuu räjähdyksestä AKKaan ja aloittaa poistotahdin. Poistotahdin aikana pakoventtiili aukeaa ja päästää pakokaasut pakoaukosta pakosarjaan ja sieltä pakoputkeen. Tämän jälkeen tapahtuu taas imutahti.

Sylinteriryhmä

Sylinteriryhmässä on moottorin sylinterit. Sylintereiden sisässä männät liikkuvat.






Sylinteri

Putki jossa mäntä liikkuu ylös alas kehittäen pyörivää liikettä kampiakselille.




Sylinterin hoonausjälki

Sylinteri hoonataan vähän karkeaksi jotta öljy tarttuu siihen paremmin.





Kampiakseli

Kampiakseliin kiinnitetään kiertokanget. Kampiakseli on yhteydessä vaihteistoon, vauhtipyörään ja jakohihnaan





Kiertokanki

Kiinnitetään männäntapilla mäntään ja alapuolelta kampiakseliin.





Mäntä

Liikkuu sylinterissä ylös alas kehittäen pyörivää liikettä kampiakselille.





Männänrengas

Tiivistää männän sylinteriin.






Männäntappi

Kiinnittää kiertokangen mäntään


Kampiakselin laakeri

Poistaa kitkan kampiakselin ja lohkon välillä.







Öljypumppu

Pistää öljyn virtaamaan ympäri konetta öljykanavissa.






Öljynsuodattimen jalka pitää öljynsuodattimen paikallaan.






Sylinterikansi muodostaa sylinterin ja muiden osien kanssa palotilan. Nelitahtimoottorissa kannessa on venttiiliit. Bensa koneessa kannessa on myös sytytystulpat. Diesel moottorissa on ruiskut.


Venttiilinjousi palauttaa venttiilin yläasentoon.

Mikrometrin kalibrointi.

 
Kampiakselin soikeudenmittaus mikrometrillä.
 
 Sylinterin halkaisijan mittaus työntömitalla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti