tiistai 30. lokakuuta 2012

Kytkentäkaaviot ja rele

Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mkavuuslaitteet,mittaristo ja ajonesto.

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimintalaitteisiin

Napojen merkinnät 30=akun +napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinusnapa.
31=akun miinusnapa

Rele/Relay

Rele koostuu käämistä, rautasydämestäja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.



Tänään opettelimme tekemään kytkentäkaavioita (kuva ylhäällä). Teimme tänään jarruvalojen ja lisävalojen  kytkentäkaavioita. Jarruvalojen kytkentä lähtee akulta. Sen jälkeen tulee 20 Ampeerin sulake josta johdot jatkuvat jarruvalokytkimelle. Kun painat jarrua jarruvalokytkin kytkeytyy ja jarruvalot alkavat palamaan. Lisävalojen kytkentä lähtee virtalukolta releen ja virtalukon väliin tulee sulake ja kytkin. Kytkimen jälkeen tulee releen sähkömagneetti ja releen jälkeen tulee maa. Siitä tulee lisävalojen ohjausvirtapiiri. Valojen puolella Johdot lähtevät akulta jonka jälkeen tulee sulake. Sulakkeen jälkeen tulee rele jossa on sähkömagneetilla toimiva kytkin joka kytkeytyy ohajusvirtapiirin sähkö magneetista. Kun ohjausvirtapiiriin syötetään virtaa rele kytkeytyy ja lisävalot syttyvät.








Sulake=Varoke=Fuse
Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liiaaliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.

Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun + napaa.

Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.
Esimerkki
Virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15 A

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti