maanantai 8. joulukuuta 2014

DSG-vaihteisto ja momentinmuunnin

Tänään Piken kanssa tutustuttiin automaattivaihteistoihin, joita käsittelemme tässä jaksossa. Tutustuimme normaaliin automaattivaihteistoon ja DSG-vaihteistoon.

Normaali automaattivaihteiston momentinmuunnin toimii siten, että ns. öljypumppu linkoaa paksua atf öljyä turbiinipyörälle, joka liikuttaa vaihteiston akselia, joka liikuttaa planeettapyörästöä. Tässä vielä hyvä esimerkki automaattivaihteiston toiminnasta.

Momentinmuunnin


Momentinmuunnin kahdessa osassa. Vasemmalla pumppupyörä ja oikealla ulompana turbiinipyörä ja sisempänä staattoripyörä, joka voi kaksinkertaistaa tai jopa kolminkertaistaa vääntömomentin!

DSG-Vaihteisto

DSG-vaihteisto toimii täysin samalla tavalla, kuin manuaalivaihteisto. DSG-vaihteistossa on vain kaksi akselia joille molemmille voidaan lukita oma vaihde esim. toiselle 1 vaihde ja toiselle 2 vaihde. DSG-vaihteistossa on molemmille akseleille omat kytkimensä, joten vaihdetta vaihtaessa voidaan vaihtaa kytkimellä, mikä vaihde on päällä. Eli kun 1 vaihteelta vaihdetaan 2 vaihteelle niin 1 vaihde vaihtuu 3 vaihteeksi, jotta vaihto olisi sulava ja nopea. Tässä vielä asiaa selventävä video, koska kuvilla tätä on erittäin vaikea selittää!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti