tiistai 19. maaliskuuta 2013

Jakoketjun/hihnan tehtävä auton moottorissa

Morjesta taas! Meidän luokalla ois tarkotuksena tehdä etätehtävänä selostus jakoketjun/hihnan tehtävästä autossa.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan jakohihnan tai ketjun tehtävä auton moottorissa on pyörittää apulaitteita ja nokka-akselia puolittaisella kierrosnopeudella kuin kampiakseli. Apulaitteita voi olla esimerkiksi vesipumppu tai öljypumppu.

Jakohihnaa vaihdetaan autosta riippuen 50 000-150 000 km välein. Jakohihnaa vaihdetaan koska se kuluu, venyy ja haurastuu käytössä. Jos hihna ei ole oikeassa asennossa saattaa se tehdä suuria vahinkoja moottorissa kun mäntä osuu vielä auki olevaan venttiiliin. Usein venttiili, venttiilinvarsi, venttiilin nokka-akseli, nokka-akselin pukki tai venttiilin nostajan pukin kiinnitys. Hihnan vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös hihnan kiristäjä ja muut rullat.

Jakoketju on taas paljon kestävämpi. Se vaihdetaan usein vasta 300 000km jälkeen. Myös jakoketju löystyy mutta ei yhtä nopeasti kuin hihna. Jos ketjua ei kiristä saattaa ketju löystyä liikaa. Ketjun liika löystyminen saattaa aiheuttaa ketjun hyppäämisen yhden piikin verran, joka usein ei aiheuta moottori-rikkoa. Auton tehot laskevat, mutta sen saa vielä käynnistettyä ilman vaurioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti