Normaali automaattivaihteiston momentinmuunnin toimii siten, että ns. öljypumppu linkoaa paksua atf öljyä turbiinipyörälle, joka liikuttaa vaihteiston akselia, joka liikuttaa planeettapyörästöä. Tässä vielä hyvä esimerkki automaattivaihteiston toiminnasta.
Momentinmuunnin |
Momentinmuunnin kahdessa osassa. Vasemmalla pumppupyörä ja oikealla ulompana turbiinipyörä ja sisempänä staattoripyörä, joka voi kaksinkertaistaa tai jopa kolminkertaistaa vääntömomentin!
DSG-Vaihteisto
DSG-vaihteisto toimii täysin samalla tavalla, kuin manuaalivaihteisto. DSG-vaihteistossa on vain kaksi akselia joille molemmille voidaan lukita oma vaihde esim. toiselle 1 vaihde ja toiselle 2 vaihde. DSG-vaihteistossa on molemmille akseleille omat kytkimensä, joten vaihdetta vaihtaessa voidaan vaihtaa kytkimellä, mikä vaihde on päällä. Eli kun 1 vaihteelta vaihdetaan 2 vaihteelle niin 1 vaihde vaihtuu 3 vaihteeksi, jotta vaihto olisi sulava ja nopea. Tässä vielä asiaa selventävä video, koska kuvilla tätä on erittäin vaikea selittää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti