Dieselmoottorin ja ottomoottorin merkittävimmät erot:
-Diesel toimii aina ilmaylimäärällä
-Seos suhteessa on eroja
-Dieselissä ei ole sytytystulppia vaan sytytys tapahtuu kovasta lämmöstä, mikä johtuu suuresta puristuksesta.
-Polttoaineen ruiskutus tavoissa eroja esim. ottomoottorissa bensa ruiskutetaan imutahdin aikana ja dieselmoottorissa vasta puristustahdin aikana.
-Dieselmoottorissa ei ole kaasuläppää
Dieselmoottorit voidaan jakaa karkeasti esikammioruiskutusmoottoreihin ja suoraruiskutusmoottoreihin.
Esikammioruiskutusmoottorin ominaisuudet:
-Diesel ruiskutetaan esikammion kautta
-Hyötysuhde noin 35%
-Alhaisempi huippupaine
-Kevyempi rakenne
-Kompaktimpi rakenne
-Hiljaisempi moottorin ääni
-Soveltuu pääasiassa seuraaviin hyötyajoneuvoihin ja henkilöautoihin
Suoraruiskumoottorin ominaisuudet:
-Polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan
-Polttoaine höyrystyy
-Palaminen alkaa koko seoksessa samanaikaisesti
-Hyötysuhde noin 45%
-Kova moottorin ääni
-Massiivinen rakenne
-Kova moottorin ääni johtuu nopeasta palamisesta
Yleisiä suoraruiskutusmenelmiä:
-Riviruiskutuspumppu
-Jakajaruiskutuspumppu jossa magneettiventtiili
-Pumppusuuttimet (yleisiä Volkkareissa vuosilta 2000-2007)
-Yhteispaineruiskutus eli Common-Rail
Tulo:
-Polttoainesäiliöstä ruiskutusjärjestelmään
Paluu:
-ruiskutusjärjestelmästä polttoainesäiliöön
Kierto:
-komponenttien jäähdytys ja voitelu
Polttonestekierron tehtävät:
Polttonestesäiliö:
polttonesteen varastointi
Polttonestesuodatin:
polttonesteen puhdistus
Polttonesteen siirtopumppu:
Polttonesteen siirtopumppu siirtää polttonesteen polttoainetankilta korkeapainepumpulle.
Sähköinen pysäytysventtiili:
polttonesteen saannin keskeytys
Korkeapainepumpopu:
polttonesteen korkeapaineen muodostaminen
Rail-putki:
polttonesteen varaaminen korkeapaineisena
Rail-putken painetunnistin:
polttonesteen paineen mittaus
Paineensäätöventtiili:
polttonesteen paineensäätö
Ruiskutussuutin:
ruiskuttaa polttonesteen sylinteriin
Polttonesteen jäähdytin:
polttonesteen jäähdytys
Polttonesteen esilämmitysventtiili:
Lämmittää polttonesteen jotta se virtaisi paremmin suodattimen läpi
Common-Rail-järjestelmä on rakenteeltaan yksinkertainen
-Polttonestekierto on aivan kuin koottu rakennussarjajärjestelmästä
-jokaista tehtävää hoitaa erillinen rakenneyksikkö
-Tekniseen kehitykseen mukauttaminen helposti toteutettavissa
-Sopeuttaminen erilaisiin moottoreihin
Korkeapainepumpun toimintatapa
-Polttoneste imetään
-Polttonesteeseen muodostetaan paine
-Polttoneste siirretään Rail-putkeen
-korkeapainepumpussa on säteismäntäpumppu
Tärkeimmät kolme osaa ruiskutusjärjestelmässä on rail-putken painetunnistin, paineensäätöventtiili ja moottorin ohjainlaite joista muodostuu säätöpiiri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti